Wednesday, August 20, 2008

Nurin Jazlin Dalam Kenangan


Semalam genap setahun tarikh Allahyarham Adik Nurin Jazlin hilang sebelum berakhir dengan tragedi yang menggemparkan Malaysia. Pada 17 September 2007, jasad yang menyayat hati ditemui dalam keadaan tidak dikenali oleh ibubapa sendiri, akhirnya disahkan sebagai Nurin Jazlin. Dalam keadaan pilu keluarga Allahyarham Nurin mengenang kehilangannya yang tragis, timbul pula gambar autopsi Nurin ke khalayak ramai. Sesuatu bahan penyiasatan yang sangat peribadi, sepatutnya dikawal rapi oleh pihak berkuasa, telah bertebaran ke dunia internet.

Setelah genap setahun, penculik dan pembunuh Nurin masih lagi belum lagi diberkas oleh pihak polis. Begitu juga nasib adik Sharlinie, masih tidak ketahuan keadaannya. Dan, entah berapa ramai lagi mangsa yang tidak kita ketahui..

Baru-baru ini berlaku lagi percubaan untuk menculik seorang gadis berusia 13 tahun ketika menunggu bas di Sungai Kapar Indah, Klang. Beliau yang ditangkap oleh sekumpulan 5 lelaki ke dalam van, akhir terselamat apabila dengan nekad melompat keluar daripada van yang bergerak. Apa yang lebih memeranjatkan, menurut gadis tersebut, terdapat beberapa gambar kanak-kanak lain termasuk gambar adik Sharlinie di dalam van tersebut. Seperti biasa, pihak polis akan bertindak 'tangkas' dalam hal ini.

http://www.lovenotepress.com/2008/07/30/penculik-sharlinie-berkeliaran/

Hari ini, ibubapa Allahyarham Nurin Jazlin, akan memfailkan saman kepada pihak Polis atas beberapa sebab, antara yang utamanya terhadap gambar autopsi Nurin yang dibocorkan. Saya menyokong tindakan ini, supaya pihak yang berwajib ini (terutama Polis DiRaja Malaysia) menjalankan tanggungjawab mereka dengan sepatutnya.

http://www.nurinjazlin.blogspot.com/

Kepada semuanya, marilah kita sedekahkan 'al-Fatihah' kepada Allahyarham adik Nurin.

1 comment:

mek chabang4 said...

tuan haji,takan bulan puasa blog ini ikut berpuasa.