Thursday, July 30, 2009

DNA : Teoh tidak bunuh diri

Semalam inkues berhubung kematian Teoh Beng Hock diberitahu bahawa ada satu sampel DNA milik lelaki yang tidak dikenali ditemui di bahagian belakang pakaian dan tali pinggang mendiang.Ini membuktikan bahawa pemilik DNA berkenaan besar kemungkinan terlibat dalam proses ‘kejatuhan’ Teoh dari Bangunan SPRM.


Hal ini menimbulkan pelbagai teori tentang kemungkinan-kemungkinan cara Teoh jatuh.


Antaranya, satu sampel DNA asing ditemui menunjukkan besar kemungkinan Teoh telah mati atau pengsan sebelum dijatuhkan daripada tingkat 14 tersebut. Jika tidak, tentunya mendiang akan meronta-ronta yang memerlukan tenaga beberapa individu untuk menolaknya keluar. Kedudukan DNA di talipinggang dan belakang baju sepadan dengan kedudukan tangan seseorang untuk mengangkat dan menolak Teoh daripada tingkap.


Kehadiran DNA tersebut juga menolak dakwaan yang mengatakan Teoh membunuh diri, kerana tindakan tersebut akan hanya boleh dilakukan Teoh jika beliau berada dalam keadaan bersendirian.


Yang menjadi tanda tanya sekarang, mampukah pihak penyiasat membuktikan pemilik DNA tersebut, atau ia akan jadi DNA misteri seperti kes Norrita Samsuddin?

No comments: